19 mars 2016

MIN EKONOMI

Fick detta mejl angående Australien förra veckan och tänkte att jag lika gärna kunde svara i ett inlägg då jag vet att det är flera av er som ska eller är sugna på att åka iväg nu framåt.

Q: Jag åker till Australien efter studenten och följer därför slaviskt massor av bloggar och slukar information och drömmer mig iväg. Jag har dock lite panik över min ekonomi.. Alla talar så olika om detta och under senaste veckan har jag varit inne på flera bloggar som säger ''man gör åt så mycket mer pengar än man tror'', ''Allt är mycket dyrare än i Sverige'', ''Det är mycket kostnader man inte tänkte på innan man åkte som tillkommer'' osv osv. Min fråga är helt enkelt hur du ser på detta och vad är det egentligen du lägger dina pengar på? Det skulle vara så snällt om du ville skriva ihop ett litet svar.

A: Först och främst så skulle jag tipsa om att ta med så mycket pengar du bara kan för JA man gör åt pengar som smör här. Jag kan bara tala utifrån mig själv då jag inte vet om du tänkt backpacka, jobb, leva lyxliv eller bosätta dig som mig och resa lite längst vägen men ha en fastpunkt att återvända till. Jag har under hela min resa bortsett från några dagar i väntan på nya boenden varit bosatt i Bondi. Jag bodde till en början som inneboende hos ett gäng tjejer innan jag flyttade till Ocean Street som jag pratat mycket om här på bloggen. Och att ha egen lägenhet här i Bondi är inte billigt. Hyrorna här är väldigt höga om man jämför med många andra delar i Sydney och speciellt om man jämför med andra städer i Australien. Vi bodde åtta personer i en lägenhet där hyran låg på 265 dollar var i veckan vilket är drygt 1660 kronor så hyra är lätt det jag lagt absolut mest pengar på sen jag kom till Australien. Utöver hyran är det mycket tråkiga saker som tvättmedel, diskmedel, badrumsartiklar, köksartiklar, städartiklar osv som kostar mycket mer än vad man tror. Sen tillkommer även kostnader för mat, nöjen som utekvällar, shopping, restaurangbesök, transport.. jag fyller på mitt busskort precis hela tiden. Sen får vi inte glömma mobilen. Jag har precis som i Sverige ett telefonnummer här och betalar varje månad en summa för telefonen precis som hemma. Så det jag lagt absolut mest pengar på om vi bortser från min resa längst östkusten är:

- HYRA
-MOBILRÄKNINGAR
-NÖJEN

Pengarna flyger iväg här och man inser verkligen vad saker och ting faktiskt kostar vilket för mig har varit väldigt nyttigt, jag har vuxit mycket som person av det. Jag tycker dock inte man ska känna sig allt för stressad över ekonomin BARA ÅK. Däremot är pengar en extremt skön trygghet och det underlättar så mycket att slippa vrida och vända på varje krona.

Hoppas du är nöjd med mitt svar, HUGS!

Inga kommentarer: