29 okt. 2015

AUSTRALIEN


Jag har hittills under mitt liv haft turen att få besöka väldigt mycket länder och har alltid uppskattat att uppleva nya städer och länder. Resa har så länge jag kan minnas stått längst upp på  ''det bästa jag vet att göra listan'' och ovan på det har jag alltid varit väldigt självsäker och framåt vilket gjorde att jag tidigt visste att jag vill uppleva något som jag aldrig upplevt innan men framförallt något som inte påminner om något jag tidigare upplevt eller någonsin kommer uppleva igen. Jag tror det var ungefär mellan 4.e till 6:e klass som våran idrottslärare tog tjänstledigt för att göra en stor Australien och New Zeeland resa och efter att hon skickade filmer och bilder under resans gång insåg jag att det faktiskt är den resan jag en gång ville få uppleva och här står jag idag.

Att jag ska åka har jag vetat länge då jag alltid haft viljan att våga men hur och när är något jag funderat på under de tre senaste åren. När jag slutade nian med bra betyg efter otroligt mycket kämpande och insåg att de tre åren som väntade på gymnasiet skulle bli så mycket tuffare om jag ville prestera på topp vilket jag alltid vill när det gäller ALLT. Drömmen om resan har fått vara moroten för mig under alla jobbiga dagar under dessa tre åren och fått mig att släppa kontrollen och våga tro på mina förmågor mer än någonsin.

NU ÄR DET BARA NÅGRA TIMMAR KVAR.

Processen från att jag bestämde mig för att ''NU ÅKER JAG'' har egentligen inte varit speciellt lång men det är så mycket som måste stämma och fixas med om man jämför med alla resor jag gjort tidigare. Som exempelvis: visum, mobiltelefon, försäkring och bank. Men även fast det är mycket mer att ta tag i så är jag så glad att jag tog det steget att just lösa allt det praktiska. Mitt största tips är faktiskt GÖR DET BARA & VÅGA, boka en biljett och fixa allt det praktiska därefter så du verkligen MÅSTE ta tag i alla punkter.

INNAN AVFÄRD TILL AUSTRALIEN MÅSTE DU:

-Skaffa försäkring. Ring och kolla vilka alternativ ditt försäkringsbolag har så du är säker på att precis allt du kan tänkas behöva om du råkar ut för något täcks. Jag bytte faktiskt försäkringsbolag helt då det kan skilja MÅNGA tusen att resa iväg såhär beroende på vilket försäkringsbolag man tillhör.

-Ansök om Working Holiday VISA. Är du osäker på vad detta innebär så kan du enkelt förstå det via google och söker man på visum Australien hittar man direkt hur processen går till. UTAN VISA KOMMER DU INTE IN I LANDET.

-Se till att din mobiltelefon går att låsa upp i Australien. Mitt tips är dock att lösa detta redan innan man åker då jag läst att många tyckt detta varit krångligt. Jag valde att låsa upp min gamla Iphone och kommer köpa kontantkort till den när jag kommer ner. Ska alltså bara ringa och sms inom Australien med den och sedan använda min ''vanliga'' när jag surfar samt smsar och ringer hem till Sverige.

-Bank/Bankkort: Jag har valt att byta bank till ICA banken nu inför resan då jag fick det rekommenderat. Beroende på vilken bank du har så kan det drar extra pengar från ditt konto vid exempelvis uttag eller när du handlar på ditt kort utomlands. ICA banken fungerar dock precis som i Sverige vilket gjorde att jag valde den för att slippa extra avgifter.

PÅ PLATS I AUSTRALIEN:
-Även fast du har skaffat en bra försäkring inför resan så tillkommer alltid en självrisk ifall du exempelvis skulle behöva uppsöka vård. På mitt försäkringsbolag är självrisken 1500 kronor oavsett om jag behöver opereras eller bara besöka en vårdcentral och därför kan man skaffa något som heter MEDICARE på plats i Australien. Det är helt gratis och gör att du inte behöver betala eventuell självrisk om något inträffar.
VAD SKA JAG GÖRA I AUSTRALIEN?
Jag har fått mycket frågor om vad jag tänkt göra i Australien och tänkte berätta lite kortfattat vad jag har för planer så får ni kika in här regelbundet och följa min resa.

Jag kommer flyga Stockholm-Bangkok-Sydney och jag reser tillsammans med en tjej jag träffat i en grupp på Facebook som heter ''svenskar i Australien''. Resan kommer starta i Sydney där målet är att hitta en bostad och jobb och därefter leva på lönen för att kunna spara på mina redan sparade pengar så länge som möjligt. Under resans gång vill jag först och främst resa längst östkusten och UPPLEVA. Australien har så otroligt mycket att erbjuda och det är något som lockat mig länge. Att åka till Nya Zeeland är även ett annat mål jag vill uppnå.

Jag kommer fortsätta svara på frågor framåt om både jobb och boende då jag just nu inte kan berätta mer än att vi bokat hotell för första natten. Och vart denna resan tar mig får ni följa här på bloggen, jag ska dela med mig av ALLT.

PENGAR:
-Mitt svar på hur mycket pengar man bör ta med sig känner jag faktiskt att jag inte riktigt kan svara på redan nu men du måste ha ett kontoutdrag som visar att du har minst 30 000 svenska kronor på ditt bankkonto detta för att du under din tid i Australien exempelvis ska kunna ta dig till ditt hemland i en krissituation.

ÖVRIGT! Utöver det jag nämt ovan har jag fått frågor angående städer att besöka, tips på allt från boende till hur jag tror det kommer vara att bo i Australien jämfört med Sverige och detta är saker jag just nu inte riktigt kan uttala mig om och därför kommer ta med mig och besvara i framtiden.

Hoppas ni vill följa med på min resa för IDAG åker jag!

Inga kommentarer: