28 apr. 2014

MUNTLIG PRESENTATION (TIPS)

Klockan är strax 12 och jag är äntligen klar med min muntliga presentation jag ska ha inför klassen imorgon. Uppgiften gick ut på att välja ett område inom biologiska perspektivet och jag valde substansbeteende med inriktning på doping då det är ett ämne jag tidigare aldrig jobbat med men tycker är väldigt intressant.
 
JAG ÄR EXTREMT NÖJD MED RESULTATET.
 
Lite tips, detta tänker jag på innan en presentation:
  • Jag använder mig av en PowerPoint på drygt 5 sidor med bilder och lite ord för att på några få sekunder fånga upp dem som lyssnar på tråden och vilja höra mer.
  • Jag är också väldigt noga med att det låter som att jag pratar och vill förmedla något, en person som läser en text rakt av tröttnar man på otroligt snabbt.
  • Att öva, vara påläst och kunna sin sak är också viktigt för att slippa bli nervös och aldrig behöva vara uppstressad för följdfrågor.
  • Öva gärna framför familjemedlemmar och om man inte trivs med det rekommenderar jag att filma sig själv så man vet vad som behöver förbättras.
  • Och för att allt fokus ska ligga på MIG/DIG under hela presentationen är ett tips att göra små kort med text/stödord (ett helt papper drar till sig fokus).
  • Man ska ALDRIG stå med benen i kors eller ''hänga''. Stå rakt upp och ner det förmedlar självsäkerhet.
  • Till sist är det viktigt att känna sig bekväm och det kan sköna kläder hjälpa till med.
 
Jag är mer än redo för morgondagen. Nu ska jag lägga mig så jag är pigg, glad och sugen på att leverera. ALLT i skolan är viktigt nu mot slutet små som stora saker. Gör alltid lite extra för att kunna nå så högt som möjligt.
 
DET LÖNAR SIG & KAN VARA AVGÖRANDE FÖR ETT HÖGRE BETYG!